The Social Dilemma

Ivan's picture

Tak sa volá dokument na Netflixe o sociálnich sieťach. Bívalí zamestnanci Facebooku, Googlu a pod. v ňom nariekajú nad tím, aké úžasne efektívne nástroje manipulácie sa im podarilo vivinúť. A na konci radia ľuďom zrušiť všetki kontá na sociálnich sieťach, odinštalovať ich aplikácie z mobilních zariadení a vipnúť všetki notifikácie. Tvorcom dokumentu sa podarilo ma zmanipulovať a aj keď žiadne sociálne kontá už dlhšiu dobu nemám, nejaké notifikácie sa mi na telefóne a tablete zobrazovali a tie som povipínal.

Amen.

Nadávať na sociálne siete je módou, ale dávajú každému jednotlivcovi to, čo mala do ich vzniku iba hŕstka firiem - možnosť masovo komunikovať. Sociálne siete iba odhaľujú nepríjemnú skutočnosť, že ľudia sú ľahko manipulovateľní. Preto ich treba zakázať? A prečo potom iba sociálne siete a nie rovno všetki médiá? Každá reklama, každí článok a aj každí film je tiež potenciálnim nástrojom manipulácie. Iba preto, že sociálne siete sú efektívnejším nástrojom ako iné médiá? Prípadne má biť ich obsah predmetom cenzúri? Kto bude cenzorom? Nezávislí experti, štátni úradníci, prípadne umelá inteligencia?

Verím v slobodu jednotlivca, slobodu podnikania a neverím v cenzúru ani v osvietenosť nezávislích komisií, umelej inteligencie a už vôbec nie štátneho úradníka. Preto v tejto záležitosti nemám žiadnu dilemu - som proti zákazom a reguláciám sociálnich sietí.

Moja dilema spočíva v tom, ako bi sa mal človek na sociálnich sieťach správať. Zoberme si takého Trumpa. Jeho tweet, že má COVID získal historicki najviac lajkov zo všetkích jeho tweetov. Verím tomu, že 90% demokratickích voličov si praje, abi to Trump neprežil. Niektorí to priznávajú otvorene. Hovoria úprimne a narovinu, čo si mislia. Má sa človek na nich za to hnevať? Alebo má človek naznačovať svoju cnosť a priať Trumpovi skoré uzdravenie, aj keď si v skutočnosti praje praví opak?

Keď sa tak veľmi domáhame pravdi, tak bi sme snáď mali biť na strane tích, ktorí sa ju neboja povedať, nie? Pretože nikto nepochibuje o úprimnosti a pravdivosti v prvom prípade.